Mens en natuur, dat is Schiermonnikoog

Of je nu voor het eerst op Schiermonnikoog bent of al jaren terugkomt, we hopen dat je je welkom voelt en net zo geniet van dit bijzondere stukje Nederland als wij. Samen dragen we zorg voor het eiland, zodat het ook voor toekomstige generaties een plek blijft om te koesteren.

De campagne ‘Welkom in Nationaal Park Schiermonnikoog is een gezamenlijk project van de gemeente Schiermonnikoog, VVV Schiermonnikoog, Natuurmonumenten en het Nationaal Park Schiermonnikoog. ,

Doel van het project is om op een gastvrije, vriendelijke wijze de gedragsregels die op het eiland gelden kenbaar te maken. In plaats van deze regels door gebiedsbeheerders en/of handhavers (BOA’s) kenbaar te maken doen de eilanders dit zelf.

Gastheren

Nationaalpark Schiermonnikoog kent net als veel andere Nationale Parken ‘Gastheren’. Dit zijn vaak ondernemers die samen met de medewerkers van het nationale park hun gasten informeren over de bijzondere plek waar zij ondernemen. Gastheren zijn trots op hun omgeving en in het geval van Schiermonnikogers komt daarbij ook de trots om eilander te zijn. Deze trots en liefde voor ‘hun’ eiland vormt de basis voor het op een ludieke en positieve onder de aandacht brengen van de geldende gedragsregels op ‘hun’ eiland.

Twaalf eilanders, van dorpsomroeper / vuurtorenwachter tot veehouder en van horecaondernemer tot de zeehondenwachter vertellen een verhaal. Ieder vanuit zijn of haar plek op het eiland. De veehouder (Peter Visser) die zich inzet voor de weidevogels, horecaondernemer (Atze Postma) die vertelt hoe en waar hij zijn hond uitlaat, de zeehondenwachter (Theun Talsma) die zich al jaren bekommerd om de zeehonden op het strand en de dorpsomroeper (Ivo Prins) die deze verhalen aan de bezoekers kenbaar maakt. Aan iedere eilander is een dier of plant gekoppeld waardoor de bezoeker naast de eilanders ook de flora en fauna beter leert kennen. Zo weet je ook waarom en voor wie je je gedraagt.

Mens en natuur, dat is Schiermonnikoog

Tijdens de aanloop naar dit project bleek weer eens de enorme betrokkenheid van de eilanders. Juist deze bijzondere betrokkenheid van de eilanders is gebruikt om het verhaal rondom de gedragsregels kenbaar te maken. Wanneer je daarbij de menselijke nieuwsgierigheid van bezoekers naar de eilandbewoners optelt ontstaat een mooie basis om gedragsregels op een ludieke, positieve wijze kenbaar te maken. Binnen een week werd een mooie diverse groep eilanders bereid gevonden om mee te werken aan deze campagne. Daarnaast staan voor komende uitingen nog eilanders klaar die hebben aangegeven ook mee te willen werken aan dit project.

De op Schiermonnikoog geboren fotograaf Foppe Schut maakte de portretten, Nathan Brinkman schreef de verhalen en Casper Meinders begeleide het project.

Een bijzonder en voor Nationale Parken uniek project. Een project waarin eilanders zich laten zien en horen om hun ‘Lytje Pole’ mooi te houden voor mens en natuur. En waarbij ze de bezoekers vragen om mee te helpen hun kleine eiland mooi te houden voor iedereen. ‘When in Rome, do as the Romans do’… of in dit geval; When op Schier, do as the Schiermonnikogers do…

 

Beleef schiermonnikoog

Ga mee met één van onze enthousiaste gidsen
Activiteitenkalender

Praat mee over het Nationaal Park

Aanmelden